Cellulittmassasje

Pris 45 min kr 900,-
Klippekort a 10 ganger kr 8500,-

ShapeMassage Metoden/figurforming og cellullitt massasje er en kombinasjon av spesifikk bindevevsmassasje (Deep Tissue Release), lymfedrenasje, kostholdsveiledning, trening og motivasjon.
Metoden er et samarbeid mellom klient og terapeut og går over 10 uker.
Shapemassage Metoden har til hensikt å øke blod- og lymfesirkulasjon i de områder av kroppen hvor sirkulasjonen er spesielt hemmet. Cellulitter kan fjernes/reduseres, fettvevet kan reduseres og målbare resultater kan forventes!

Effekter av ShapeMassage Metoden

Du kan bli slankere i de aktuelle områdene (fettdeponiene kan reduseres)
Sirkulasjonen i hofter og ben kan bli bedre
Overskuddet kan øke
”Murring” og ”kløing” i bena kan reduseres eller blir borte
Menstruasjonssmerter kan bli mindre
Fordøyelsen kan bli bedre
Huden kan bli glattere, jevnere og finere
Allmenn helsetilstand kan bedres
Strekkmerker kan reduseres

Første behandlingstime
Første behandlingstime danner grunnlaget for hvordan man skal legge opp hele behandlingsforløpet over 10 uker. Timen innledes med en samtale hvor formålet er å skape forståelse hos klienten for hvilke prosesser som settes i gang i kroppen.

Avvisningskriterier
Ved første time må du fylle ut et klientskjema med spørsmål om din allmenne helsetilstand. Blodfortynnende medisiner, gravide og ammende er eksempler på kriterier for avvisning. Ved store lymfeødemer eller hvis du går til behandling eller utredning hos lege, vil vi be om godkjenning fra din fastlege om at du kan få behandling som omfatter bindevevsmassasje og lymfedrenasje.

Undersøkelse og målinger
Ved første time vil terapeuten foreta en enkel undersøkelse av mage, hofter og lår hvor vevsstrukturen og lymfesirkulasjonen vurderes. Terapeuten foretar hvis ønskelig målinger på bestemte steder og fører disse inn i måleskjemaet. Disse målingene kan foretas hver gang. Du blir undersøkt og målt mens du er iført undertøy stående på gulvet.

Du er godt tildekket under behandlingene, terapeuten avdekker kun det området som skal behandles.Terapeuten bearbeider underhudsvevet i mage, hofter og lår. Terapeutene har lang erfaring og er veldig opptatt av å skape trygghet for deg som ligger på benken.

Fettlagring i underhudsvevet
Underhudsvevet er området mellom hud og muskulatur. Metodens formål er å skape ”føringsveier” (kapillærsirkulasjon) fra fettcellene i underhudsvevet inn til muskelcellene. Når du legger på deg, skyldes dette at du spiser mer enn du forbrenner, men også at fett deponerer seg som følge av hormonelle forhold (hormonbehandling, prevensjon, overgangsalder), genetikk, kosthold, medisinering, inaktivitet og stress. Vektøkning og fettdeponering skyldes stort sett alltid kombinasjoner av alle disse faktorene. En spesifikk årsak til at du har lagt på deg og fått fettdeponier på mage, hofter eller lår kan dermed være vanskelig å finne. Årsaken til fettdeponiene er uvesentlig for vår behandlingsmåte. Sirkulasjonen vil uansett øke i fettdeponiene hvis du velger å prøve ShapeMassage Metoden.
Deponert fett har dårlig kapillærsirkulasjon både for blod og lymfevæske, og vår oppgave er å påvirke sirkulasjonen slik at det dannes nye kapillærstrukturer og dermed økes celleaktiviteten.

Lokal varmeøkning i fettvevet
Fettcellene øker forbrenningen dramatisk ved varmeøkning. Imidlertid er det slik at når vi blir varme så begynner vi å svette. Kroppen vil på denne måten regulere temperaturen ned igjen. Setter du deg i en badstue – begynner du å svette, når temperaturen i kroppen stiger – orker du ikke å sitte der lenger. Det er kroppens nervesystem som sier ifra til hjernen at vi skal svette, og på den måten stabiliserer kroppen en mest mulig jevn temperatur rundt 37 grader. Ved hjelp av ShapeMassage teknikkene klarer vi imidlertid å øke temperaturen i det lokale vevet uten at du begynner å svette, dette fordi man ikke begynner å svette hvis oppvarmingen er lokal. Fettforbrenningen aktivieres dermed i området som får behandling.

Kvinner har vesentlig mer fettvev enn menn. Derfor blir sirkulasjonen desto dårligere hos kvinner enn hos menn når fettcellene begynner å vokse. Cellulitter oppstår av og til på mage, men hovedsakelig på hofter og lår, og det dannes ”deponier” (f. eks. ridebukselår) i de områdene hvor sirkulasjonen er ekstra dårlig.

Punktforbrenning av fettdeponiene
Det er vanskelig å oppnå fettforbrenning i bare ett område av kroppen (punktvis fettforbrenning). Forbrenningen i cellene er lik i alle kroppens celler. Men den kan økes med spesifikk behandling av bindevev og lymfesystem
Det finnes tabletter som skal få deg ned i vekt ved at de skal øke celleforbrenningen. Forskere mener å kunne dokumentere at visse typer CLA skal gi denne effekten. Hvis det finnes medikamenter som setter i gang forbrenningen, så er man uansett avhengig av at blodsirkulasjon når frem til målcellene for at virkestoffet skal ha effekt. Hvis man trener jevnlig, spiser sunt og vil de fleste oppleve at de går ned i alle områder – unntatt – i de ”deponiene” man aller helst skulle ønske at forsvant.
Det som skaper den største forbrenningen i fettcellene er aerob fysisk aktivitet. Fysisk aktivitet skaper god forbrenning og sirkulasjon i muskelvevet, men sirkulasjonen kommer fortsatt ikke i gang i deponert fettvev.

Løsningen på å bli kvitt ”deponiene” ligger faktisk i å bearbeide fettvevet i mage, hofter og lår slik at sirkulasjonen som skapes ved egen fysisk aktivitet også kommer i gang i underhudsvevet. Vi har utviklet helt egne teknikker som er mer spesifikke enn de som benyttes ved tradisjonell bindevevsmassasje. Fettvevet ”løsrives” og bearbeides, og gjennom repetitiv ukentlig behandling kommer sirkulasjonen i gang. Terapeuten gjør det dermed mulig å få i gang sirkulasjonen også i disse “vanskelige” områdene. Men, sirkulasjonen i seg selv må skapes gjennom egen fysisk aktivitet!
Lymfesystemet transporterer vekk avfallstoffene fra cellene og ved lymfedrenasje aktiviseres disse prosessene.

Fettet vårt har klare fysiologiske funksjoner i underhudsvevet og fungerer bl. a. som polstring mot ytre støt og slag og beskytter de frie nerveendene. I fettvevet er det tett i tett med blod- og lymfekapillærer som også fjernes ved fettsuging. Vevet klarer ikke å bygge opp igjen de kapillærstrukturene som er fjernet og vevet blir ømt og livløst. Kapillærene i underhudsvevet sørger for at varmt blod som kommer fra kroppens indre gir varme i hudoverflaten. Fettcellene er energilager for fettdråpene som muskulaturen trenger for forbrenning når vi er fysisk aktive (fett omdannes til adenosintrifosfat (ATP) i muskelcellenes mitokondrier).

Fett som ikke forbrennes MÅ lagres, dette er elementær fysikk. ”Energi forsvinner ikke, den bare skifter form”.

Blåmerker og ubehag
Mange har hørt at ShapeMassage behandlingen er ubehagelig og at man lett får blåmerker. Første gangen terapeuten behandler et nytt vevsområde kan dette oppleves ubehagelig, men ikke smertefullt. Blåmerker kommer veldig ofte etter de første behandlingene. Disse oppstår som følge av at de ”sprø og skjøre” blod- og lymfekapillærene i det deponerte vevet lett rives av, og du får små lokale blodutredninger. I løpet av de neste 2-4 dagene vil nye myke og fine kapillærer ha funnet nye føringsveier i vevet. De nye kapillærene tåler behandlingen og vil ikke ødelegges. (Dersom du tidligere hadde lett for å få blåmerker, vil nå dette problemet bli sterkt redusert.)
Blåmerkene kommer ved de første behandlingene og avtar gradvis etter de 3-4 første behandlingene. Etter 6-7 behandlinger får du som regel ikke blåmerker i det hele tatt. Det bygges opp et nytt nett av blod- og lymfeårer i vevet, og i løpet av 10 behandlinger er mikrosirkulasjonen gjenopprettet.

Målsetninger og reduksjoner
Noen sier ved første time : ”Jeg vil gå ned 10 cm. for det har jeg lest i ukebladet at andre har gjort!” Alle går ned, men hvor mye, og hvor fort man går ned, er umulig å forutsi. Derfor kan vi ikke gi garantier, men ved den første konsultasjonen vil man snakke mye om og definere målsetningen for de neste 10 ukene.

Alle klienter måles ved hver behandling selv om ønsket effekt kanskje er å bli varmere på beina fremfor å ta av seg noen centimeter. Det at man går ned, er en indikasjon på at det skjer forandring i vevet og er dermed et signal på at sirkulasjonen er i gang. Vi bruker centimetermål for å kontrollere at det skjer respons i fettvevet.
Ved første behandling defineres prioriterte og sekundære fettvevsområder som skal behandles. Dette spesifiseres i klientens måleskjema og danner grunnlaget for hva som prioriteres gjennom behandlingsforløpet. Når vi legger på oss er det ikke fordi vi får flere fettceller, men fordi fettcellene vokser i størrelse. Celleforbrenningen (cellemetabolismen) økes ved behandling og fettcellene blir mindre, dermed kommer også reduksjonen i vevet. Ha realistiske forventninger og mål!

Hva kan jeg gjøre selv?
Det er veldig bra hvis du bruker hampvott rett før du dusjer i ca 20-30 sekunder i hvert av de områdene som er bearbeidet av terapeuten. Det er lett å få i gang sirkulasjonen i de områdene som er bearbeidet. Etter hampvott og dusj tørker du godt av deg og bruk gjerne koppingglass.

Fysisk aktivitet
Sirkulasjonen i kroppen økes kraftig ved fysisk aktivitet, det er derfor vesentlig at du er bevisst på å være i bevegelse. Bli svett ved egen fysisk aktivitet 2-3 ganger i uka er vårt ”minimumskrav”. Terapeutens oppgave er å skape ”sirkulasjonsmuligheter” i dårlig sirkulert underhudsvev slik at sirkulasjonen kommer i gang der, også når du er fysisk aktiv.

Kosthold
Spis moderat og ofte! Spis sammensatt og variert. Reduser inntaket av sukker, kunstige søtningsstoffer og salt.

Alkohol og fettforbrenningen i leveren
Bortsett fra muskulaturen er leveren kroppens mest energikrevende organ. Leveren er viktig for vektkontroll og fettforbrenning. Når du hviler er leveren det organet som står for den største fettforbrenningen. En av de faktorene som påvirker leveren mest er alkohol. Hvis du har alkohol i blodet velger leveren å forbrenne alkohol i stedet for fett. Selv om alkoholen ikke omvandles til fett i noen særlig grad, så gjør dene prosessen at fettforbrenningen stopper opp så lenge alkohol finnes i blodet. Hvis det er ønskelig å redusere kroppsfett, bør man være måteholden med alkoholinntaket.

Motivasjon
Motivasjon er vår største drivkraft! ShapeMassage terapeuten vil bruke mye tid på å motivere deg ved positiv tenkning. Samt, få deg til å forstå de logiske prosessene som skjer i kroppen. Du vil allerede etter første behandling kjenne at noe skjer i kroppen og det skaper motivasjon. 10 uker er lenge nok til å skape forandring, samtidig som det ikke er lenger enn at du kan holde oppe motivasjonen.
Terapeuten og du kan sette konkrete mål for timene. Dette kan inkludere forbedring i kosthold, fysisk aktivitet og prioriterte områder på kroppen det skal arbeides med. Du vil også ha mulighet for å definere andre ønsker som: å få opp varmen i sete og ben, redusere menstruasjonssmerter og/eller fordøyelsesplager. Mål og synlige resultater skaper motivasjon og drivkraft. Lykke til!